ההגדרות השתנו ונשמרו בהצלחה
צור קשר

איך מטפלים במצבי מחשבות טורדניות

מרץ 3, 2022

מחשבות טורדניות זה לא דבר נדיר, והאמת היא שאם הייתם יודעים כמה אנשים סובלים מהן, הייתם מוטרדים מהמחשבה. הבינו, החיים המודרניים, חיים כאינדיבידואליסטיים בעולם תובעני בו על כל אדם להמציא את עצמו מחדש, להיות ייחודי ושונה, ולהצליח לבד, זה דבר שיוצר לחץ רב. אפילו שזו היא הנורמה, ואפילו שזוהי התרבות המקובלת, הרי שהלחץ לא מוסר מכתפינו, ועם כל התמיכה המשפחתית וכל החברים מסביב, מחשבות אלו פשוט מגיעות.

סטטיסטית, סביר להניח כי גם אתם סובלים ממחשבות טורדניות פה ושם, כי כולנו עלולים לסבול מהן בתקופות לחוצות במיוחד. זה יכול להיות על רקע לחץ רגשי ונפשי, לחץ פיסי מתמשך ומתחים רבים, וגם שינויים במדדים אמפיריים כמו מחסור ב-B12 לדוגמא, וכל דבר שמשפיע על הקוגניציה. הטריגרים יכולים להיות שונים ומגוונים, ולפעמים זה אפילו הולך כפי שזה הגיע. אבל במקרים רבים מאוד מדובר במצב כרוני, שדורש התערבות כלשהי עבורכם, כדי שתוכלו לחיות חיים מהנים ומלאי סיפוק, מחוץ לטרדות של המחשבות.

מה זה בעצם מחשבות טורדניות?

מחשבות טורדניות הינן מחשבות שגורמות לנו לאי-נחת, באופן כרוני, והן נפוצות אצל כולם ברמה זו או אחרת. הן נחשבות פתולוגיות, כלומר תחת הגדרת המחשבות הטורדניות, כשהן חמורות יותר מאשר "סתם עוד מחשבה לא נעימה". כולנו חווים מחשבות שלא נעימות לנו, אך כשאלו צובעות את חווית החיים, וגובות מאיתנו מחיר גבוה, כך שהן ממלאות את מרבית החלל במחשבות שלנו, הרי שמדובר במצב שדורש טיפול.

מחשבות אלו כוללות בין היתר

  • מחשבות שחוזרות על עצמן ללא הרף ומפריעות לנו להתרכז ופשוט להיות
  • מחשבות שגורמות לנו לפקפק בשפיות של עצמנו
  • מחשבות שמגיעות עם תחושה קשה של בלבול, מצוקה, פחד, בושה וכיו"ב

מחשבות טורדניות או הזדמנות לצמיחה?

אחת הדרכים החזקות ביותר להיפטר מחוויה של מחשבות טורדניות, זה להאזין להן בצורה אמפתית. הקשבה אמפתית חושפת בפנינו דברים רבים שהקשבה אחרת פשוט לא מאפשרת, וכאשר מדובר בהקשבה אמפתית לעצמו, אנחנו יכולים לגלות עולם פנימי מרתק, חוויה של חיבור חדש ואחר לעצמנו.

חיבור פנימי שזה מתאפשר דרך התבוננות עדינה ומאפשרת על אופי המחשבות, וגילוי של מקורן. לרוב מדובר בניסיון של מעין "אני פנימי" להתבטא החוצה. הדחקות, התעלמות עצמית, ביטול עצמי לצורך התאמה לחברה למשפחה, וכל מיני תהליכים פתולוגיים רגשיים שכולנו חווים ברמה זו או אחרת עלולים לייצר לחץ נפשי אדיר ומצטבר לאורך השנים. המחשבות הטורדניות הן פשוט דרך של המיינד שלנו להציף את הדברים הלא מטופלים הללו על פני השטח.

נכון, הצפה זו אינה נעימה, והיא מהווה מטרד אמיתי (ולכן זה נקרא מחשבה טורדנית), אך אם לא מדובר במצב פתולוגי קשה שקשור להפרעה נפשית חמורה אחרת (ולעיתים אפילו במצבים אלו), הרי שאפשר לטפל בגישה עדינה של גישור ביניכם לבין עצמכם, מה שמאפשר צמיחה יוצאת דופן, וחווית התפתחות ושינוי לטובה.

 

דילוג לתוכן