ההגדרות השתנו ונשמרו בהצלחה
צור קשר

הכל על בדיקת הולטר

אוקטובר 4, 2022

זה עלול להישמע קצת מלחיץ, אבל בדיקת הולטר לב היא אחת הבדיקות החשובות שצריך לעשות כאשר סובלים מדפיקות בלב או דופק לא סדיר, ותסמינים נוספים. על מנת להקל על מי שצפוי לעשות את הבדיקה וחושש- קבלו את המדריך המלא על בדיקת הולטר לב.

 

מה היא בדיקת הולטר לב?
בדיקת הולטר למעשה בודקת את הפעימות החשמליות בלב לאורך זמן. הבדיקה מתבצעת על ידי מכשיר קטן בעל אלקטרודות שמתחברות לגוף בכמה נקודות ומאז מתחיל למדוד את קצב הלב למשך זמן ממושך. המינימום לזמן הבדיקה הוא 24 שעות אך זה יכול להיות גם יותר, כמובן תלוי בצורך ובכמות המידע המתקבלת מן המכשיר ואיכותו. בזמן שהמכשיר מחובר לגוף, ניתן ורצוי להמשיך בפעילות רגילה על מנת לתפוס רגע כלשהוא בו דפיקות הלב אינן סדירות. כאשר אנו נמצאים במצב מנוחה הסיכוי לעורר את דפיקות הלב שמפריעות לנו קטן, ולכן זה יגרום לבדיקה לצאת תקינה. מטרת הבדיקה היא כמובן לנטר את הרגעים האלה בהן קורית הפרעה בקצב הלב, ואז יהיה קל יותר לנתח את הרגע הזה, להבין ממה הוא נובע ואיך אפשר למנוע אותו בהמשך.
אם יש הפרעות קצב שקורות לעיתים רחוקות יותר, לבדיקה יהיה קשה יותר לזהות הפרעות בקצב הלב ותוכל לטעון שהוא תקין לחלוטין, למרות התחושה הפיזית שלכם.
חשוב לזכור שלכל בני האדם יש שינויים בקצב פעימות הלב במהלך היום, והוא תואם לסיטואציה, כלומר הקצב מהיר יותר כשאנו עוסקים בספורט או נתונים במצב של סטרס, ואיטי יותר כאשר אנחנו במנוחה או במצב שינה.

איך מתכוננים לבדיקת הולטר?
אין הוראות מיוחדות שצריך לבצע לפני בדיקת הולטר. רק מומלץ להתקלח לפני, משום שכאשר המכשיר נמצא על הגוף, לא ניתן להתקלח. וכאמור, זוהי בדיקת שיכולה להמשך עד 48 שעות כך שכדאי להתקלח כמה שיותר קרוב לתחילת הבדיקה על מנת שלא יפריע לכם המחסור במקלחת, ככל הניתן כמובן.
מעבר לכך, כדאי להבין מה הם התסמינים הגופניים הדורשים בדיקת הולטר לב לפני שניגשים לבקש אחת, לרוב הם יגיעו בצורת התקפים של דפיקות לב מואצות או דופק לא סדיר, התקפים של איבוד הכרה או אירועים ממושכים של חולשה וסחרחורות. אם הינכם מרגישים תסמינים כאלה לאורך זמן, מומלץ לגשת לבדיקת רופא ולבקש בדיקת הולטר לב. אם הרופא יחליט שיש בכך צורך, תקבלו הפנייה לבדיקה, ואלו למעשה ההכנות היחידות עבורה. במהלך הבדיקה עצמה זכרו גם לתעד בזמן אמת אם הרגשתם איזשהם תסמינים ולתאר אותו כמה שיותר מפורט: מה הרגשתם, כמה זמן התסמין התרחש ובאיזה שעה וכן מה עשיתם בזמן שהרגשתם אותו. כך יהיה יותר קל לנתח את תוצאות הבדיקה בסופה ולהבין מה יכול לגרום להפרעות הקצב ואיך אפשר לפתור את הבעיה הזו תוך הבנה של הסיטואציה במלואה, ולא רק מהנתונים שהמכשיר קולט, שכאמור לא מספקים את התמונה המלאה כפי שהוספה של תיעוד שלכם יכול להשלים את חלקי הפאזל.

 

איך מרגישים במהלך ואחרי הבדיקה?
הרבה חוששים מהבדיקה מהפחד שחיבור אלקטרודות ומכשיר אלקטרוני לחזה עלול לכאוב או להשפיע לרעה על הגוף באיזושהי צורה, אז חשוב לציין כי הבדיקה אינה כואבת כלל. מה שכן מדווחים עליו הרבה נבדקים, זה על חוסר נעימות מהעובדה שלא ניתן להתקלח במהלך הבדיקה וכי לא מאוד נוח לישון כאשר המכשיר מחובר לחזה. אך זכרו שמדובר ביממה או שתיים בלבד שיכולות לשפר משמעותית את אורח החיים שלכם בהמשך, לאחר שמגלים את מקור הבעיה. בנוסף, בעלי עור רגיש במיוחד יכולים לקבל תגובה עורית מגרדת ומציקה ממדבקות האלקטרודות, ובמקרה שזה נהיה בלתי נסבל, אפשר להיוועץ עם הרופא ולקבל אישור להוריד את המכשיר. גם הסרת המדבקות עלולה להיות מעט לא נעימה אך ברמה מאוד קלה שנשכחת לחלוטין אחרי כמה דקות.
לאחר הבדיקה אפשר להמשיך את חיינו כרגיל, לא צפויות להיות תופעות לוואי או השפעות כלשהן על המשך התפקוד לאחר שמסיימים עם הבדיקה. המכשיר יועבר לקרדיולוג שינתח את תוצאות הבדיקה יחד עם התיעוד של התחושות שלכם במהלכה. הבדיקה יכולה לצאת תקינה, ובכך להבין שאין הפרעות חריגות או מסוכנות בקצב הלב שלכם, או לחילופין, תצא לא תקינה וכאן מומלץ להיעווץ בקרדיולוג מומחה שיסביר את המשך הטיפול ומה ניתן לעשות כדי להקל עליכם.

 

 

 

 

 

 

 

 

דילוג לתוכן