ההגדרות השתנו ונשמרו בהצלחה
צור קשר

על חשיבותה של מטפלת לקשישים פרטי

ספטמבר 29, 2022

במדינה שלנו קיים חוק שאומר כי כל אדם שעומד בתנאים, זכאי לסיוע על ידי המדינה שתעניק לו מטפל או מטפלת סיעודיים. דבר זה יכול לעזור מאוד, אך חשוב לזכור כי המטפלים שהמדינה מספקת נאלצים להתחלק בין כמה וכמה מטופלים. הפיתרון לכך הוא לשכור מטפלת לקשישים באופן פרטי.

 

מה הם תפקידיה של מטפלת בקשישים?
אנחנו כולנו יודעים כמה תהליך ההזדקנות הוא לא פשוט, ועם כמה שאנחנו יודעים שזה הולך לקרות, אי אפשר באמת להתכונן לזה או לצפות לזה. תפקידה של מטפלת בקשישים פרטי או כל מטפל סיעודי למעשה, הוא לעזור להקל על תהליך ההזדקנות, לסייע בכל הדברים הקטנים שנהיו קשים לתפעול, גם אם מדובר "רק" במקלחת או באכילה. על פניו קשה להאמין שזה משהו שצריך להיעזר במישהו עבורו, משום שאלו הפעולות היומיומיות הכי נפוצות ופשוטות לכאורה. אך כאשר מגיעים לגיל מסוים זה נהיה מסובך יותר ויותר ושם בדיוק נמדדת החשיבות של הימצאות מטפל או מטפלת.
דבר נוסף שלא מקבל מספיק תשומת לב כאשר שוקלים אם לשכור מטפלת הוא העניין הריגשי. קשישים רבים מוצאים עצמם חיים לבד, חלקם אולי אחרי אובדן, כמות החברים יורדת, הסביבה לא ערה כמו שהיו רגילים פעם, והדבר יכול ליצור מצב נפשי ירוד אצל קשישים רבים שסובלים משיעמום ובדידות. נכון שלהפיג שיעמום זה לא הדבר שלשמו נשכור מטפלת, אך יש לזה משמעות רבה לבן המשפחה הקשיש שלנו שירוויח הרבה מהימצאות של אדם סביבו, שיוכל לדבר איתו, לשמוע סיפורים ולקחת לטיולים בחוץ לנשום אוויר ולתקשר עם בני אדם נוספים – דבר שהרבה קשישים לא יעשו בכוחות עצמם בלי עידוד או עזרה, משום שכל פעולה שדורשת מאמץ פיזי, גם אם זה לצאת לפארק הקרוב ביותר לבית, יכולה להיות אתגר אמיתי.

 

למה כדאי לשכור מטפלת לקשישים פרטי?
בגלל הסיבות שציינו, כדאי מאוד לשקול לשכור מטפלת באופן פרטי, במקום אלה המוצעות על ידי המדינה לקשישים הזכאים לכך. הרוב לא יבחרו באופציה הזו משום שהיא עולה יותר, אך בהתאם לכך גם מקבלים הרבה יותר. בחירה זו מאפשרת לקבל זמינות גבוהה יותר מהמטפלת, אפילו כאלה שנמצאות 24/7. יהיה ניתן לבחור את המטפלת בעצמכם, ולבחור באחת שמשתלבת במארג המשפחתי שלכם בצורה הטובה ביותר וכזו שמתחברת באופייה לבן המשפחה הקשיש.

העניין כמובן תלוי במצבו של הקשיש, וכמה תמיכה וסיוע הוא באמת צריך במהלך היום. יש קשישים שיעדיפו לקבל עזרה בדברים מסוימים מאוד כמו קניית מצרכים לבית או ניקיונות מסוימים. אך יש קשישים שדורשים סיוע קצת יותר מעמיק וזמינות גבוהה יותר מהמטפלת. כאשר שוכרים מטפלת מתוכנית הסיוע הקיימת, חשוב לזכור שהיא לא תוכל להתמקד בקשיש אחד בלבד ותצטרך לתמרן את העבודה החשובה שהיא עושה בין כמה שצריך. כאשר שוכרים מטפלת אישית באופן פרטי, יהיה לה יותר קל להתחייב לזמינות שאתם דורשים, ולכם יהיה שקט ורוגע כאשר אתם יודעים שתמיד יש מישהו שנמצא עם ההורה או הסב הקשיש שלכם.

אילו עוד יתרונות יש למטפלת לקשישים פרטית?
בנוסף להשגחה הרחבה יותר שהקשיש יוכל לקבל, המטפלת תוכל ללוות אותו גם לבדיקות רפואיות או אישפוזים, כאלה שמצריכים קצת יותר עירנות וזמינות. גם אז, כאשר שוכרים מטפלת באופן פרטי, אפשר להבטיח בקלות יותר את עזרתה ואת הליווי שלה. בנוסף, יש לכך יתרון נפשי גדול בכך שהקשיש לא מרגיש לבד בכל פעם שיצטרך לעבור הליך רפואי כלשהוא, אלא ישהה בחברת אדם שהוא מכיר וסומך עליו, מבלי לפחד שהוא הורס את שגרת חייהם של בני משפחתו. וגם אם לא מדובר בהליך גדול ומפחיד, גם אם מדובר בסידורים פשוטים כמו דואר, בנק או ביטוח לאומי, המטפלת תוכל ללוות את הקשיש ולעזור לו עם הפעולות שיכולות להדרש ממנו תוך פיקוח על העובדה כי הכל מתבצע כשורה ולא מתעוררים חשדות בתהליכי הסידורים.

 

לסיכום, יש בהחלט חשיבות גדולה מאוד להימצאותה של מטפלת, אך יש יתרון אפילו גדול יותר כאשר מדובר במטפלת לקשישים פרטית, שאמנם קצת יקרה יותר אך ניתן להרוויח זמינות גדולה יותר מצד המטפלת, מגוון רחב יותר של פעולות ודרכים בהם היא יכולה לסייע ובעיקר, הרבה רוגע ושקט נפשי.

דילוג לתוכן